feministyczno-genderowo-queerowa mozaika myślowa
Zakładki:
kontakt:
O nas
Gender studies
.ORG
Queer
Źródła
Domownicy
Stali goście


Miłość nie wyklucza - żądamy ustawy o związkach partnerskich!
czwartek, 19 listopada 2009
jubileuszowa Zadra i jej blog

 

Zadra10 lat po ukazaniu się pierwszego numeru feministycznego kwartalnika „Zadra” wyszedł wlaśnie z drukarni jubileuszowy, podwojny numer 40 i 41. Na okladce zloty napis „10 lat Zadry” otacza 10 czerrrrwonych róż. To w końcu 10-lecie jedynego w Polsce feministycznego pisma. (O spotkaniach i imprezach z tej okazji - w Krakowie i w kilku innych miastach - będziemy informowac na bieżąco.)

Niemal 130 stron tekstow w jubileuszowej "Zadrze" otwieraja trzy rozmowy: o 20 latach klinczu polskiego feminizmu i demokracji, o Kongresie Kobiet Polskich i o lesbijskim kabarecie Barbie Girls. Kto chce wytknąć nos poza polskie sprawy, znajdzie interesujące teksty o kobietach i feminizmie w Turcji, kilku krajach afrykanskich i na Bialorusi.

Publicystki i publicysci „Zadry” przypominają w swoich artykułach
postaci zmarlych niedawno Piny Bausch i Jadwigi Zylinskiej (która
publikowala w pierwszych numerach „Zadry”), oceniaja z perspektywy ostatnich 10 lat polskie kino, opowiadaja o prawosławnej bogini Sofii, o współczesnej pustelniczce szwajcarskiej, o prezentowaniu feminizmu osobom starszym na Uniwersytecie Trzeciego Wieku, o silnych „ślonskich dziołchach” i amazonkach, o meandrach feminizmu i o hiper-skromnosci kobiet w czasie rozmow z pracodawcami. Matka Bolka publikuje krytyczną poezję („Ódka do feminizmu polskiego”).

Polecamy także felieton „Zadra ma 10 lat”, ktory opublikowal w
internecie jeden ze wspolpracownikow „Zadry”, Krzysztof Tomasik.

10 lat Zadry to zadrzany blog, otwarty od dzisiaj. Zajrzyjcie, poczytajcie, skomentujcie :-)

Podwojny numer jubileuszowej „Zadry” będzie mozna kupić w Empikach i salonach prasowych Kolportera od 23 listopada -  a w internetowej ksiegarni eFKi juz teraz.


Miłej lektury

Beata Kozak

wtorek, 10 listopada 2009
Co dalej? Refleksje na temat obecnej sytuacji krytyki feministycznej

ZAPROSZENIE

Gender Studies IBL PAN, Instytut Teatralny,  Fundacja Gender Center zapraszają

na wykład otwarty Krystyny Kłosińskiej, pt. Co dalej? Refleksje na temat obecnej sytuacji krytyki feministycznej.

inaugurujący rok akademicki 2009/10 podyplomowych Gender Studies przy IBL PAN oraz Szkoły Gender Mainstreaming przy IBL PAN.

Odczyt odbędzie się  21 XI 2009 o godzinie 16.00 w sali A. Mickiewicza (nr 144) w Pałacu Staszica, ul. Nowy Świat 72.

Podczas uroczystości ogłoszone zostaną wyniki II edycji konkursu im. Marii Konopnickiej i Marii Dulębianki  na najlepszą pracę magisterską o tematyce gender.

Nagrodę i wyróżnienia przyzna jury w składzie: prof. dr hab. Maria Janion - przewodnicząca, Agata Adamiecka, Agnieszka Janiak-Jasińska,  dr Grzegorz Gdula, dr Grzegorz Grochowski, prof. dr hab. Inga Iwasiów, dr Dorota Krawczyńska, dr Lena Magnone, dr Katarzyna Nadana, dr Monika Rudaś-Grodzka, dr Katarzyna Sierakowska, doc. dr hab. Mikołaj Sokołowski.

15:20, gender.blox , wydarzenia
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 02 listopada 2009
ordynacja kobiet w polskim kościele ewangelicko-augsburskim

Ciekawa rozmowa Katarzyny Wiśniewskiej i Jana Turnaua z ks. prof. Marcinem Hinzem.

Jeden fragment szczególnie interesujący:

"Jakie spory toczą się we współczesnym luteranizmie?

- W Światowej Federacji Luterańskiej jedną z najburzliwiej dyskutowanych kwestii jest ordynacja kobiet, problem dopuszczenia ich do urzędu prezbitera i biskupa. Kościół luterański w Polsce ordynuje kobiety na urząd diakona, co oznacza, że sprawują urząd duchowny, ale nie mogą być prezbiterami czy biskupami, a więc udzielać sakramentu ołtarza, ani same nie mogą ordynować. Ale w większości Kościołów europejskich kobiety są ordynowane na biskupów, np. w Niemczech czy Szwecji. To główna oś sporu teologicznego i społecznego we współczesnym luteranizmie. Komisja Teologiczna Synodu Kościoła Luterańskiego w Polsce uznała co prawda, że nie ma argumentów teologicznych przeciwko święceniom kobiet, ale trzeba brać pod uwagę kontekst społeczny i ekumeniczny. Kościół nie żyje w pustej przestrzeni, żyje w Polsce."

Katolicyzm wspiera konserwatywny nurt w lokalnym kościele protestanckim w Polsce. Smutne.